3/16/10

till we meet again.

its been awhile since i left the ns. i feel free n uncontrollable. no more daily routines. life at the camp is quite sucks. u need to follow the rules. everyday, i feel controlled by the government. worst of all, my camp is dubbed by the trainers as one of the poorest camp in the whole country. no wonder la, the dorm's wall not plastered, the dewan kuliah is blazingly hot during the day, and the audio system is always broken. if this is the life at the army camp, i would never want to be a soldier. the thought of the rules annoyed me.

anyway, there are more memorable memories than bitter memories. i met a lot of people from different background. for instance, i make friends with maahad students, samura, sakti, teknik perd, teknik tanjung and much more. this part has broadens my perspective of other people, whom same age with me. i can see the agas people, mostly the boys in my company, in how they treated the other people. they're typical rock kapak, obsessed with motorcycle, cigarette and jiwang song. funny, isn't it?

eh. what im doing?

this supposed to be my everlasting memory. i found light at the end of the tunnel.

my dormmates, syahmi, ayun, sahdam, yusman, hui, meng, woon, kang. i see u everyday.
we have been through bitterness and happiness.
as long as eye can see, brain can memorize, legs could walk, heart can feel, u all should never be removed from my memories.

so long, kem pagoh!




3/11/10

Misi Post-SPM

debaran dah hilang. tiada lagi kekusutan otak (dan juga rambut). bebas menentukan hala tuju sendiri. ahh. perasaan seperti kayu balak yang tersangkut di bahu kini sudah jatuh. tidak menghantui lagi.

selepas dapat result, aku rase lege gila. bersyukur sangat2. walaupun x bagus sgt, tapi not bad la.
aku tak kesah siapa nak mengomen, janji aku puas. terima kasih kpd yg sudi mengucapkan tahniah.

aku ada 2 benda dlm otak skang. amek lesen dan keje. tapi tak tau nak pilih mane. haha.

2/12/10

mission national service.


akhirnye aku da pulang untuk cuti raye cina! lega akhirnya dpt lepak2 di rumah. haha. laen mcm je rasa bila dpt menapak di rumah. mcm kambing masuk hutan. lols.

kem plkn, walaupun baru 37 hari aku kt situ, tapi dah 1001 pengalaman aku dpt. susah nak sebutkan semua, akan ku tulis lepas tamat latihan pada 14 mac nanti. untuk kawan2, hari2 menatap muka yg sama, pegi dewan makan, pegi kelas, masuk hutan keluar hutan, malah nak pegi berak pun muka yg sama je aku tengok. hari2 beb! lols

perubahan, sedikit sebanyak meresap gak dlm jiwa. terutama dari sudut kerohanian. hari2 dengar tazkirah, buat aku sedar tujuan kita hidup di dunia. dunia ni sementara, jgn lebihkan urusan dunia semata2. sebelum ni, x ku nafikan, 70% hidup aku berlandaskan dunia. aku harap mampu capai kebahagiaan akhirat juga.


1/1/10

plkn here i come.


im running out of time so im gonna keep this short. currently my sister is in penang to starts her new semester studies. tomorrow is the day im waiting for. so these are my new year resolution.

1. becomes the best cadet at Kem Nasuha Ladang Rempah Ratus Herba, Pagoh
2. taking driving license veeerry quickly after the ns.
3. find a job that offer salaries above RM1000 veeerry quickly after the ns
4. starts to play guitar

i think its enough. goodbye my friends, i cannot use mobile phone on weekdays, so feel free to text me during weekends. farewell.

12/31/09

Fast Times.



mood: vibrant
song: pancaroba by grey sky morning


well, there is one day to go before im reporting for the national service. this week is quite fun, im hanging out with my since-primary-school friends. this starts with the usual mamak-and-epl lepak.
then, we were all planning to play futsal on tuesday, but it turns to be a nightmare. the futsal court was closed two months before, and im just lying hopeless at the bus stop when im just knowing it from syazwan. what a day! after the agony, topek called me to join him and others to play Call Of Duty 4 at e.wave. we play for about 2 anda a half hours non-stop, and luckily im not getting nausea. btw the game was pretty awesome.

on thursday im going to cs with udin and followed by nana, feera and ziqa. saddiq came later, with his brother, Abdullah. fadhlan couldn't join us because his leg was badly injured. udin and me are eager to watch sherlock holmes, but since the girls are majority, we're heading off to watch the chippettes. chipmunk actually. frankly, the movie was awful. the chipmunks are just overreacted, and the movie was too short. well, im just enjoying my time at the cinema though.

saddiq and us go separate ways because he wants to watch another movie. then, we're having good times at the kenny rogers. nana couldn't stop laughing when im taking her photo with my funny face. we were chatting and the girls was extremely talkative. then, we 're heading home. nice time with u guys. but, where is saddiq?




12/23/09

A Strange Feeling.




nowadays, i feel such a feeling. the loneliness. the emptiness. the soulless.

no more friends to talk (its compulsory in schooldays)
no more homework to do (its compulsory when you are teached by Pn Tan Sui Hiong)
no more strangers to meet (its also compulsory)
no more girls to smile at (err.. quite compulsory)
no more uniforms to wear
no more small mirror or CD to look at my hair
no more sleepiness in the classroom
no more wishes for the teachers before the lesson started
no more nasik lemak Adnan (very compulsory)

and the list goes on....

the feelings makes me want to get a girl to be her boyfriend. no surprises. i would love to be greeted by a girl's voice every morning, to be taken care of, to be wished when its my birthday, to be very special in her heart, to get the feeling that im always besides her and vice versa.
but my dark side raged me to be a single person so that i can always do anything on my own and not being affected by other's feeling. my heart is quite torn apart.

i hope that this 'special' feeling will deteriorate when im reporting for the national service. i hope i will enjoy my life there and becomes the best cadet. there are no gains wtihout pains.




12/22/09

Buat Muzik.

aku bukanlah pakar dalam hal muzik. maen gitar pun terkedek2 lagi. tapi pandangan aku sekarang ialah orang yang membuat muzik, dan menyanyikan lagu sendiri adalah hebat. dan orang yang menyanyi menggunakan muzik yang dibuat orang lain adalah jerk.

aku tahu, mereka ada bakat menyanyi. tapi mereka hanya menyanyi. tak terlibat dalam usaha memainkan alat muzik sendiri. oh, aku rasa mereka tak layak masuk industri hiburan. mereka hanya mengejar populariti dan mencari peminat semata2. mereka tidak layak dipanggil orang seni, kalau menulis lirik pun masih memerlukan khidmat komposer. they just suck.

lihat, colbie caillat dan taylor swift. sewaktu mereka mula meletup dulu, mereka menggunakan lagu ciptaan mereka sendiri. dan lagu itu, berjaya memikat pencinta muzik. namun kini, selepas ditekan syarikat rakaman, mereka menyanyi menggunakan lagu ciptaan komposer yang sudah arif dengan kehendak komersial. musnahlah bakat seni mereka dengan mendendangkan lagu pop inggeris yang boleh menembusi carta muzik seluruh dunia. lagu biasa untuk orang yang biasa.

sebab itu, aku respek dengan pemuzik yang memahami apa yang mereka mahu, dan tidak bergantung kepada syarikat rakaman semata-mata.

sebagai contoh, muse. kesemua lagu yang terdapat dalam album terbaru mereka, The Resistance ditulis dan dibuat oleh Matthew Bellamy, frontman mereka. dan lagu2 mereka memang superb. begitu juga Coldplay, Butterfingers, Keane dan Kaiser Chiefs. mereka tidak memerlukan khidmat komposer, kerana mereka yakin dengan bakat seni yang dimiliki. bukan seperti penyanyi wanita yang berlagak diva, seperti Mariah Carey.



12/21/09

My First Time

dont get wrong with the title. i did not mean the website though, but what i really meant is this is my first time writing my blog in english. i did this just for fun, so please forgive me if i had any grammar mistakes (fadhlan, if u r reading this, feel free to correct any mistakes). so, i think it is fun to write in english, because previously all my posts are written in bm.

nothing special happens after im finishing high school. i went to watch movie once, playing futsal at panglin and surfing the web 24-7. life is quite dull. thus, im looking forward to join the national service next year. few of my friends are taking their driving license, which i envy sooo much. my mom said i can take license AFTER the national service. this is so frustrating. i envy my sister because she can go hangout with her friends wherever she wants because she HAVE the license. =.=

i wish to go city square tomorrow to watch Avatar. some bloggers said that the movie was awesome and it makes me envy. im not interested in buying dvds, whether its pirated or not because i think it is just lame to watch dvds at home. the feeling in the cinemas is much better. and i wish to go there alone. not that i do not have any friends, but i thought going alone is fuss free and i can do anything that i want alone. haha. sometimes, i just love being a loner.

sometimes, i just miss my memories at school. any school would do, but the most memorable is the high school moments. memories of sleeping with friends, playing at the school field and wearing school uniforms is few and far between. for all my friends, i remember uolls deep in my heart.

till then, daadaa


12/17/09

Banyak Cerita.



hari ini keluar bersama rakan yang sudah bersama sejak sekolah rendah. jiban, zaibo, udien, lan dan aku ke cs dan menonton zombieland. agak syok ah citer nie. walaupun zombie die agak menggelikan dan kurang realistik, tapi jalan cerita yang menarik buat aku bagi citer ni 4 bintang. haha.



satu benda yang aku jumpa pasal citer ni (dan banyak lagi citer2 yang laen) ialah karakter budak nerd mesti berperwatakan (dan berpenampilan) klise seperti seorang penakut, segan dengan perempuan dan berambut kerinting. ya, berambut kerinting. bukan aku cuba merujuk diri aku, tapi adakah kebanyakan nerd berambut kerinting? kelakar.


satu lagi cerita yang agak membuatkan aku terkedu. udien dan zaibo menceritakan tentang seorang kawan kami (perempuan) sejak sekolah rendah, yang menjadi cigaro (aku hentam saja ejaan). tentang bagaimana si polan tersebut membawa lelaki ke rumah semasa ketiadaan ibu bapa, dan melakukan kerja tersebut. yang best, dia suruh adiknya diam sewaktu kerja tersebut berlaku. bagaimana zaibo dan udien, yang bersekolah di mersing dan muar, mendapat citer nih? ya, si polan tersebut sudah terkenal dengan status cigaronya. yang pasti ditanyakan oleh mamat2 yang mendapat tahu mereka bersekolah di perling. memalukan budak perling sungguh. haha.

semoga kau kembali ke pangkal jalan.

Malaysia Boleh


dah lama aku menanti saat ini. balik rumah daripada tengok wayang. buka tv dan lihat mesia bersemangat. aku bangga.

namun, aku bukanlah penyokong separuh masa. aku penyokong full time. saat kalah, aku tetap mahu menaikkan semangat diri aku bahawa mesia boleh. aku harap mereka akan meningkat setiap peringkat, dan bukan setakat sukan sea sahaja.

12/12/09

kawan.


surat terbuka untuk kau,




dear kawan, aku nak terus terang dengan kau. selama ni, aku anggap kau sebagai kawan baik sahaja, tak lebih dan tak kurang. aku rasa kau lah kawan perempuan yang paling rapat dengan aku. segala masalah aku kau sanggup dengar. kau sanggup ajak aku datang rumah untuk beraya. kau sanggup ajar aku biologi walaupun kau tengah sibuk. aku nak ucapkan terima kasih atas segala jasa kau pada aku. kau lah antara kawan aku yang terbaik.

tapi,
aku sedar, kau telah menanam satu perasaan istimewa untuk aku. aku telah lama tengok kau tunjuk sifat sebegitu. namun, seperti yang aku cakap, aku anggap kau tak lebih dari seorang kawan baik. aku cuba nak berterus terang dengan kau tapi aku tak sanggup hubungan persahabatan kita putus. aku dah lama faham perangai kau yang sebenarnya. selama ini, dah banyak kali aku cuba, tapi aku rasa kau yang sengaja buat tak paham. maafkan aku. jika kau baca post ini, aku harap kau faham. semoga kau berjaya dalam kehidupan.



yang benar,
bedu.

11/25/09

hidup di hostel tak lah seteruk yang disangka.





aku masuk asrama 3 minggu yang lalu.
biasanya aku berulang alik dari rumah untuk ke sekolah yang terletak lebih kurang 15km.
setelah aku pelajari kehidupan berdikari di sini, aku tak mampu nak toleh belakang lagi.
kehidupan sememangnya berharga.
dan aku menjumpai kehidupan remajaku disini.

hidupku tak pernah terasa seperti ini.
apa lagi yang mampu aku ucapkan?

di sini, aku telah menjumpai sahabat yang boleh dipanggil sahabat, bukan kenalan semata-mata.
siapa boleh lupa kenangan tidur di prep beralaskan tikar dan berselimutkan kulit?
melakonkan adegan gaduh dan cuba cari hantu di sekolah yang berusia 30 tahun?
berkongsi mee maggi dalam baldi yang dibuat basuh baju?
menjerit LP, LP (line panas) apabila encik hashimul cuba men spot check?

ada banyak lagi memori indah yang lain.
ternyata,pandangan skeptikalku terhdap kehidupan di asrama menyimpang 100%.
disini, disiplin ialah asas utama.
aku juga semakin jarang untuk meninggalkan solat fardu disamping berjemaah dengan rakan yang lain.
aku benar2 rasa ketenangan bila menjalani kehidupan di sini.

yang menjadi kerisauanku, apabila kita tidak bersua lagi selepas tamat spm nanti.
pasti aku akan merindui telatah wak jong, topek yang merepek,
bagong yang sawan silat sepanjang masa, molot yang mendapat nama dari hobinya sendiri

untuk kamu semua, aku akan menyimpan kenangan indah ini sehingga akhir hayat.

11/2/09

tijb hanya kenangan bagimu




bagi sesiapa yang pernah belajar di tijb, pasti ada 1001 kenangan pahit manis untuk korang.
kita sama-sama mengenali sejak form 4.
sudah setahun lebih kita sama-sama menjalani kehidupan sebagai pelajar senior.
aku faham, ramai yang tak dapat nak sesuaikan diri ngan sekolah ni.
banyak alasan jugak.
keja sekolah belambak, disiplin ketat sangat.
asrama tak best, balek sekolah lambat, kawan pun ramai tak kamceng.
tu belum termasuk dari sudut inferiority antara insider dan outsider.

dari satu sudut, aku lihat perkara2 ni boleh membuat budak2 mcm kita ni menjadi lebih matang untuk sesuaikan diri dengan situasi yang baru.

dari sudut yang laen lak, aku lihat budak2 yang tak dapat nak sesuaikan diri dengan sekolah ni cuba melupakan apa2 yang berkaitan dengan sekolah lepas habis spm.

aku cuba fahami nawaitu mereka2 ini.
adakah mereka cuba melupakan persahabatan yang terjalin selama setahun 11 bulan ini?
ataupun perasaan ketidakkamcengan atau inferiority itu terbawa2 walaupun selepas wajah tidak bersua lagi?


10/28/09

oleh kesederhanaan dan keikhlasan.



semakin dekat spm, makin malas ke sekolah.
tujuan untuk belajar di rumah.
namun, banyak akibat jika tak ke sekolah.

arghh.
mungkinkah sikap ini terlalu mudah diperkotak katikkan?
memendam rasa yang tak ke mana.

ah sudah.
tumpuan perhatian terhadap spm, kawan!
itulah tiket yang berharga untuk masa depan kalian.

hidup akan bosan jika tiada masalah.
jadi, hadapi masalah dengan senyuman.
kerana, masalah ini cuba untuk menjdikan diri kita tegar dalam melalui kehidupan.






semangat mencurah!!!!!! hi yeah!!






10/23/09

Kau.




Hei kau.
Kau yang berfikiran langsung tak matang.
Berperangai budak ribena.
Mengada-ngada.

Sebenarnya
Aku takde masalah pun dengan kau.
tapi perangai kau buat aku meluat.
langsung tak tau nak gunakan akal.
kat mana kau letak erti persahabatan?

Tolonglah
jadilah orang yang tau berfikir
salah silap sesuatu benda
bukan itu sebabnya
hal lain yang menjadi masalah
punca dan tindakan kau langsung menunjukkan
Kau tak layak bergelar seorang remaja 17 tahun

Kau
Boleh belah la
Kau nak delete aku
Kau punya pasal
aku ada banyak lagi sahabat
yang boleh dipanggil sahabat
bukan keparat
macam Kau.

bak kata alang,
ada pepatah 'kawan makan kawan
tapi tiada pepatah 'sahabat makan sahabat.



carilah sendiri penyelesaian hidup kau.
kalau kau masih tahu berfikir.




10/15/09

SMS sambil bawak motor. Kombinasi yang tepat? anda pilih.


sheesh. kejadian ni baru berlaku tadi.

aku baru balek sekolah lepas kelas fizik.
bapak aku ambik.
nana dan farah pun tumpang sekaki.

tiba simpang lepas kelab golf RJC, aku nampak sorang mamat skola teknik perd yang bawak motor.
ambek corner seolah-olah beliau valentino rossi.
sambil pegang henset kat tangan kiri.
pas corner, moto beliau dah begoyang-goyang.
aku dah agak mesti dak ni akan jatuh.

kan, dah.
jatuh sambil kepala sikit agi nak kne lenyek ngan lori.
ya allah.
aku terus speechless.
seb baek aku ni cepat bertindak.
bapak aku berhentikan keta, dan aku terus meluru kat budak tu.
dia jerit tolong.... tolong...
aku angkat moto dan bawak ke tepi.
tangan je yang cedera teruk, aku rasa patah.
luka besar.
ade mamat botak yang tolong bawak beliau ke hospital.
alhamdulillah.

henset budak tu dah kat mana tercampak.
biarlah.
jadi pengajaran kepada beliau.
syukurlah Allah dah panjangkan nyawa kau.

aku masih trauma.
2-3 hari lagi mungkin akan hilang.

serius, dah takde harapan lagi aku akan bawak motor.
terima kasih atas nasihat ibu bapa ku.
yang melarang aku bawak motor.


10/10/09

thanks for the memories





(with ah moi, syazana and yogesh)


okey.. pada 10 oktober yang lepas, kelas aku buat majlis semarak kasih untuk mereka sendiri dan guru-guru turut dijemput.. di hotel tropical inn (depan menara landmark)
majlis bermula pukul 2 la gitu.. tempat dia ok la, wal
aupun nampak kecik tapi lebih privacy.
selepas ucapan pembukaan oleh guru kelas tahun nih, mr ting, tetamu dijemput makan..

time ni la member aku, Dan start nyanyi lagu. iaitu lagu here by me, love story ngan hey there delilah. aku rasa persembahan dia ok je, tapi, jujur aku
cakap, majlis ni tak sesuai dengan cara dia. aku rasa agak (err) dan aku rasa dia sesuai nyanyi kat gig bersama ahli band dia je. apa pun syabas aku ucapkan kerana inilah first show beliau (dalam seumur hidup beliau).

selepas tamat show Dan, aku dengan selamba naik
ke pentas untuk nyanyi lagu raya faveret aku, salam aidilfitri. syok gile beb. walaupun ade part aku nyanyi sengau sebab tempo tinggi, aku tetap gembira sebab dapat nyanyi kat depan orang ramai. hahaha. dapat la jugak tepukan gemuruh daripada guru-guru dan rakan2. yang penting, aku rasa konfiden je depan crowds. ya, aku sangat menghargai saat2 indah begini, yang pasti akan dikenang apabila kita meninggalkan sekolah nanti.

dah habes nyanyi, aku jadila emcee yang tak ras
mi. hehehe. ramai gak kawan2 yang sibuk nak berkaraoke. sibuk layan diorang sampai lauk pun aku tak makan. aku rasa aku makan nasi goreng satu suap ngan buah 2-3 ketul. sedih beb. hahaha

pastu satu demi satu anugerah diumumkan oleh Syafiqah. hahaha part ni lawak gila. gini, aku disuruh mensponsor hadiah untuk best dress pe
lajar lelaki. pastu, hadiah tu aku dapat balik. korang sendiri paham laa. hahaha. terima kasih kepada anda yang tengah baca sambil vote saye haritu. hehe. balik modal la jugak.

aku dan zana

hadiah untuk best dress pelajar perempuan pulak assistant monitor aku, syazana menang. adakah kebetulan? monitor ngan assistant monitor menang? heh. no komen. tapi ade girls2 yang mencuri perhatian aku seperti syafiqah, adriana ngan shi min. apapun syazana nampak super-duper cute haritu. request pemenang best dress kategori cikgu, pn tan lee ting suruh aku ngan syazana berduet nyanyi lagu. hehe. kami nyanyi lagu my heart, romantik beb. ade la saat jeling menjeling antara kami. sweet memories.

sebelum aku habis taip, aku nak ucapkan greatest thank for syafiqah, nina, qila, shikin, meera, adriana and company sebab, kerana diorang, majlis ni wujud. what a great job! yang pasti, ada secebis kenangan yang mengisi kotak ingatan setiap tetamu yang hadir. untuk syafiqah, aku harap kau tak tension lagi kat kelas dan rajen2 la jwab soalan kimia aku. hehe.


8/25/09

Menjanakuasa Bunyi Baru Muzik Malaysia




itulah tagline stesen radio XFM. sebagai peminat muzik indiependent tempatan, aku sangat suka bila ada stesen radio yang memainkan 100% muzik buatan Malaysia. telinga aku sudah bernanah dan berulat akibat mendengar lagu-lagu Indon dan lagu Pop inggeris.

kenapa? kerana aku rasa setiap orang harus menjadi berbeza. aku dapat rasakan bagi sesiapa yang melayan lagu-lagu di seperti di atas hanyalah orang2 biasa yang mendengar stesen radio biasa seperti Era, Hitz.fm dan Hotfm. kerana mereka tiada kehidupan. mereka menerima apa yang disogokkan kepada mereka. mereka tidak mahu cari kelainan.

get a life.

8/8/09

Jumpaan Manusia Rawak

setiap hari kita jumpa orang. setiap orang ade ragam. dah lama aku perhatikan attitude mereka2 ini. dan agak best kalau aku nak catatkan kat sini. kebanyakannya orang2 yang hidup kat sekolah aku sekarang. kalau takde mereka2 ini, pasti bosan hidup kan. so mari lihat.

1. Minah Gedik Ber myspace
so aku nak cakap pasal diorang ni dulu. kenapa? kerana mereka biasanya menjadi tumpuan lelaki2 di sekolah. gila dalam social networking, dan gemar mengklasifikasikan diri sendiri. ayat wajib di ruangan 'about me' : i dont care any shit about you; spam mine and i'll spam you back boys; i dont approve you. tidak memakai tudung. selalu 'gagal' dalam bercinta kerana diorang rasa terlalu cantik untuk boyfriend mereka.


7/11/09

Akhirnya




setelah berminggu kesepian






disudut dunia






menanti harapan






tunggu impian






ku telan






untuk kesekian...






aku dapat laptop wuu...






hahaa padan muke korang.